זכות היוועצות בעורך דין פלילי לפני חקירה

BLOG4

חקירת משטרה  נפתחת בחקירה לאיסוף ראיות לצורך ביסוס החשד לביצוע העבירה על ידי החשוד.

חקירת משטרה לרוב מתחילה בעקבות תלונה שהוגשה על ידי נפגע העבירה ו/או על פי מידע שהתקבל במשטרה בכל דרך אחרת.

השלכות החקירה במשטרה:

חקירת חשוד תחת אזהרה הינה יריית הפתיחה היכולה להוביל לפתיחת תיק פלילי במשטרה והותרת רישום משטרתי מסוג תיק ממתין לבירור דין (מב"ד).

מרגע פתיחת תיק המב"ד ועד להכרעה האם להגיש בעקבותו כתב אישום ו/או לסגור אותו באחת מהעילות המנויות בחוק, המשטרה רשאית לחקור ולבצע פעולות שונות לצורך הגעה לחקר האמת.

בסיום החקירה, רשאית המשטרה לנקוט באחת משלוש פעולות:

גניזת התיק – בעבירות המוגדרות "קלות" יש סמכות למשטרה לסגור את התיק.

העברת התיק לתביעה המשטרתית – בעבירות מסוג "עוון" וחלק קטן מסוג "פשע" שבסמכות התביעה המשטרתית.

העברת התיק לפרקליטות – בעבירות חמורות יותר, לרוב בעבירות מסוג "פשע" המצויות בסמכות הפרקליטות.

עם קבלת התיק בידי רשויות התביעה, תובע ו/או פרקליט יעבור על התיק, ילמד את חומר הראיות ויחליט האם יש סיכוי סביר להרשעה ו/אם יש טעם ו/או אינטרס ציבורי בהגשת כתב אישום במקרה הנדון ו/או להורות על גניזת התיק ובמקרים מסיומים יחזיר את התיק למשטרת ישראל לצורך השלמות חקירה.

תפקיד הסנגור הפלילי:

בשלב הראשוני של חקירתו של החשוד מתחיל להיבנות התיק הפלילי נגד החשוד וכל דבר אשר הוא ימסור במהלך חקירתו יכול לחזק את הראיות נגדו ואו למוטט אותם במהלך בניית החשד הסביר בראייתו של בית המשפט וכן בעיניה של המשטרה האם לבקש להאריך את מעצרו של החשוד והאם להמשיך לחקור כדי לבסס מארג ראיות חזק לצורך הגשת כתב אישום וניהול תיק פלילי כנגד החשוד.

עו"ד פלילי מנוסה ובעל חשיבה יצירתית יעניק יעוץ משפטי ראשוני לחשוד טרם החקירה וידאג לווידוי:

  • שהחשוד מכיר את מלוא זכויותיו.
  • חיזוק קו ההגנה של החשוד והצגתו בצורה הגיונית ונכונה.
  • שמירה על זכויות החשוד מול היחידה החוקרת.

ככל והחשוד יתייעץ עם עורך דין פלילי מנוסה, בטרם מסירת הגרסא הראשונית במהלך חקירתו הדבר יכול להוביל לשחרורו לאחר החקירה ולהבנתה של היחידה החוקרת שאין כל עבירה שביצע החשוד, מאידך, מסירת גרסה ללא מחשבה תחילה, מאולתרת ללא קבלת יעוץ נכון ומדויק, מובילה מניסיון מר של משרדנו להפללתו על ידי עצמו של החשוד.

הכלל שלנו: עצר אותך שוטר, תתנהג בנימוס ואל תדבר בטרם התייעצת עם משרדנו על איך ומה עלייך למסור למשטרה, גם ככל ואתה פיקח ובעל ניסיון וידע, מה שאתה חושב שהוא נכון לפי מחשבתך הוא לא מה שנכון להציג ולהגיד בפני המשטרה.

 

זכויות החשוד במהלך חקירתו:

הזכויות המרכזיות והעיקריות של החשוד בטרם חקירתו מוקראות לו על פי חוק והן: זכות השתיקה, הזכות להימנע מהפללה עצמית והזכות להתייעץ עם עורך דין.

הזכות החשובה ביותר ושעוצרת את שתי האחרות ואינה מסבכת את החשוד מבין שלושת הזכויות היא זכות ההיוועצות עם עו"ד.

מעבר לשלושת הזכויות המרכזיות הללו, קימות לחשוד מספר רכב של זכויות והמלצות אותן החשוד צריך לדעת לצורך עמידה על זכותו הבסיסית להיחקר בהגינות והן כדלקמן:

זכות היידוע לבן משפחה/ אדם קרוב על זה שאתה נחקר.

זכות לבקש מהחוקר להטיח בך את הראיות והחשדות המיוחסים לך.

זכות סירוב לחפש ו/או לחדור למכשיר הפלאפון ו/או המחשבון שלך ללא צו שחתום ע"י ביהמ"ש.

זכות הסירוב לתת בדיקות דם ו/או לעבור חיפוש פנימי בתנאים מסיומים

זכות חשובה מאין כמוה והיא לקרוא את השאלות והתשובות שנתת בסוף החקירה ולבצע תיקונים ככל ויש אי דיוקים בה.

כהנא וכהנא לחשוד יש עוד זכויות רבות נוספות שמשרדנו עובר עליהם עם החשוד בטרם החקירה ומתשאלים תשאול ראשוני את החשוד לצורך הבנה על מה הוא הולך להיחקר וכיצד הוא צריך לענות, תוך כדי שימות דגש שהלקוח שחירותו מונחת על הכף עומד על כל הזכויות המגיעות לו.

מעצר או שחרור בתום החקירה?

בתום החקירה, קצין החקירות בתחנה רשאי להחליט האם הוא חפץ בהמשך מעצרו של החשוד והבאתו בפני שופט, כל זאת בהתאם לחוק סדר הדין הפלילי, שהחלטה זו נובעת משלל נסיבות שבניהן שיתוף הפעולה של החשוד בזמן חקירתו, גרסתו של החשוד, חומר הראיות העולה כנגדו, החשד לשיבוש הראיות שיכול לבצע החשוד ומסוכנות הנשקפת ממנו.

כחלק מזכויות החשוד, עורך דין פלילי מנוסה וקפדן זכאי ואף צריך לדרוש בפני קצין החקירות לבצע שימוע מול קצין החקירות לצורך הצגת הנסיבות מדוע אין לעצור את החשוד ולהביאו בפני שופט ושניתן לשחרר את החשוד לביתו ללא תנאים ו/או בתנאים מגבילים קלים.

עמידה בקשר עם היחידה החוקרת:

עורך דין פלילי בקיא ומנוסה, נמצא בקשר קבוע עם גורמי היחידה החוקרת, מסוגל להגיע ולהשיג כל שוטר, חוקר ו/או קצין חקירות במחוז שבו נחקר החשוד לצורך קידום ההליך ושיחוררו של החשוד בהקדם האפשרי, קשרים אלו תורמים קשר ישיר ובלתי אמצעי בהתקדמות ההליך וכן לסגירת התיק ללא הגשת כתב אישום ובסיבה של חוסר אשמה.

ככל וזומנת לחקירה במשטרה, משרדנו זמין עבורך 24/7 לצורך מתן ייעוץ פרטני ומדיוק בהתאם לנסיבות.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn

פוסטים אחרונים

תוכן עניינים